Träning hemma – Träning borta

träning hemmaTräning hemma – vår instruktör Caroline goes L.A.

”Just nu befinner jag mig i soliga Los Angeles för att plugga. Denna stad är helt underbar, en sån där stad man aldrig riktigt tröttnar på. Det jag gillar mest är såklart vädret; Alltid behagligt. Aldrig behövs strumpbyxor, älskar det! Det finns alltid saker att göra och att upptäcka. Vilket såklart hänger ihop med att denna stad är så ofantligt stor och att det bor så många olika sorters människor här. Hollywood är ju stjärnornas stad, som alla vet. Det bidrar till att enormt många trender kommer och går.

Jag har varit här två gånger tidigare, och även på andra platser i USA, men de är först nu när jag ”bor” här som jag verkligen märker hur stor staden egentligen är. Det är väldigt stora avstånd och ALLA åker bil. Men samtidigt är nog LA ändå en av staterna i USA där flest personer rör på sig. Där jag bor, i West Hollywood, är det fullt med hurtiga människor som springer och promenerar längs trottoarerna. Träning hemma är också väldigt stort i USA, där alla har kort om tid och är snabba att ta till dig digitala lösningar. Utomhus finns det fina parker och en mängd olika hiker, uppför branta backar, att utforska.

Häromdagen var jag och min kompis till Runyon Canyon Park, enkelt förklarat; ett berg man går upp och ned för, eller springer om man vill det. Platsen har en fantastisk utsikt över hela LA. Det finns olika långa vägar man kan välja. Vi valde en som tog ca 45 min. Tro mig, mig första biten var riktigt jobbig men när man kommer högst upp och ser utsikten får man sin ”belöning” för mödan och kan sen vända neråt igen. Det finns även en liten park där de kör olika pass på helgerna, tex yoga. Det blir nästa projekt att kolla in.

Eftersom jag bara går i skolan till 12.30 om dagarna så har jag rätt mycket tid kvar på eftermiddagen att ägna till plugg, träning hemma och annat skoj. Under denna period har jag inga egna klasser utan kan bara fokusera på min egen träning. Jag tror att det är jätteviktigt för alla instruktörer att ibland ta en liten paus från instruerande och ladda på med lite ny energi, glädje och inspiration. Jag älskar träning hemma, ute i naturen eller att gå på andras klasser. Det är härligt att få njuta av att bara träna och fokusera på sig själv. Här har jag hittat ett bra gym som ligger bara 10 min från där jag bor. Där kör de både klasser och traditionell styrketräning. Precis som hemma i Sverige ser man mycket av funktionell träning. De har ett helt plan på gymmet enbart anpassat för det. 

Jag älskar att gå på gruppträningsklasser för jag uppskattar när någon säger åt mig vad jag ska göra. Tyvärr så ligger de klasser jag vill gå på ganska sent, runt 18.30. Jag gillar att få träningen gjord så tidigt som möjligt på dagen så jag hinner varva ner och äta innan jag ska sova. Mitt komplement till gymmet blir såklart mycket träning hemma med Shapy.se just nu. Då får jag det bästa av flera världar samtidigt. Jag kan träna hemma när jag vill och behöver inte passa någon tid, jag kan ställa ut datorn och köra min träning online utanför i det härliga vädret om jag känner för det. Dessutom får jag ändå välja flera olika grymma pass och jag slipper komma på egna övningar. Efter ett grymt men tufft löppass behöver min gamla gymnastik-kropp få sträcka ut sig, då avslutar jag löprundan med träning hemma. Oftast blir det ett härligt fokus/smidighetspass med Cissi på shapy.se. Då känner jag mig liiite längre och mer harmonisk än innan. Love it!!

Jag planerar mina träningspass ofta veckovis, men håller dem sällan (förutom mina egna klasser såklart). Jag vill gärna känna efter vad jag känner för just idag. Men ibland känner jag inte heller för att träna. Då brukar jag försöka tänka, JUST DO IT! Det är precis vad det handlar om ibland. Jag vet att jag mår sååå mycket bättre av att träna och röra på mig så det gäller att ta sig i kragen och bara köra. Har jag kort om tid så är det faktiskt enkelt med träning hemma. Det är efter såna pass jag känner hur endorfinet sprider sig i kroppen lite extra härligt. Det är den där härliga känslan man ska försöka fånga, så man kan plocka fram den nästa gång man känner att motivationen inte riktigt finns där. 

Just nu har jag rätt mycket tid över till träning hemma och kan verkligen lägga mycket prio på det. Mitt mål när jag är här är att få igång min löpning, springa milen på 45 min utan problem. Jag gillar när saker går snabbt så därför är detta en utmaning för mig. Det bästa jag vet är att springa intervaller. Explosiv träning som går snabbt men som är väldigt effektiv. Backintervaller är grymt bra att köra här i LA.,det hörs ju på namnet ”Hollywood Hills” att terrängen passar perfekt. Jag och min kompis tog oss i kragen en varm söndag och begav oss iväg upp för att hitta en bra backe. Vi valde en som var halvbrant men lite längre. Där varvade vi sedan intervaller, hopp, utfall i ca 25 min. Grymt varmt men som sagt, supereffektivt! Efter det fick vi lite mersmak och slog på datorn för att avsluta med lite extra träning hemma, ett Corepass på ca 25 min. På ca 50 min hade vi tränat ordentligt! Bara precis utanför dörren och hemma utan redskap. Sen kunde fortsätta en underbar, solig söndag med en härlig känsla i kroppen.”

Caroline

One thought on “Träning hemma – Träning borta

  1. Pingback: Benövningar hemma - Utmärkt att göra utan vikter & maskiner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *