Träna ben med knäböj

Träna ben med knäböj

Förra veckan gav jag en del tips att tänka på för att få bra kontakt i sätet under en knäböj, men det förutsätter ju att man faktiskt kan utföra en knäböj.

Många tänker att en knäböj är bara att göra liksom. Och på ett sätt är det väl så. Men jag har träffat väldigt många, både i gruppträningssammanhang  och som personlig tränare, som har otroligt svårt att tekniskt utföra en knäböj.

Ett annat ord för knäböj är ju benböj. Ben böj. Så det betyder att man faktiskt behöver böja på benen. Väldigt ofta ser jag personer som istället fäller i höften så att bröstkorgen närmar sig golvet istället för att rumpan gör det. Det här kan bero på flera saker:

* kanske är man bara inte medveten om hur man utför sin knäböj – titta på dig i spegeln! Bli medveten. Jobba på tekniken. Ett tips är att stå en bit framför en stol el dyl och försöka sätta sig ner på den genom att föra höften bakåt och böja på benen. Och du, knäna kommer åka framåt, det är okej! Många har väl hört att knäna inte får gå framför tårna? Men i en knäböj måste knäna få röra sig framåt!

* bålens muskulatur orkar inte hålla överkroppen upprätt i en knäböj – plocka bort yttre belastning om du använder det och jobba med kroppsvikten i första hand. Lägg sedan till träning för bålens muskulatur för att stärka den, både fram och baksida.

* nedsatt rörlighet i fotlederna eller stela vader  (t ex av att ha gått i högklackade skor) – testa att stå lite bredare isär med fötterna alt ha en liten upphöjning under hälarna som gör att du kan böja benen mer och ändå hålla bröstet stolt. Lägg sedan till rörlighetsträning för fötterna och vaderna.

Knäböj är en grym basövning, både styrkemässigt men även för konditionen, som ändå kan vara svår att bemästra. Det är också en övning där ens egen anatomi spelar stor roll. En knäböj hos mig kommer troligtvis inte se likadan ut som din knäböj. Hos en del är lårbenen olika långa, höftleden (med ledpanna och ledhuvud) kan se olika ut mm mm

Dessutom är det oftast skillnad mellan män och kvinnor. Generellt sätt har kvinnor bredare höfter vilket påverkar lårbenens vinkel och därmed kommer inte en knäböj se likadan ut om man jämför.

Ställ dig framför en spegel, gärna i profil, och titta på hur du utför en knäböj och se om det är någonting du behöver justera.

Now, let´s squat!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *