Okej, jag får inte hoppa eller lyfta idag- så det får bli core på mattan

Förra veckans fredagsuppladdning med en aerobic var en hit! Hip hop klassen på lördagen gick riktigt bra 🙂

Så även om jag gärna skulle ta en aerobic även denna fredag så får jag backa på den. Jag var på behandling hos min kiropraktor igår och han har bett mig hålla mig borta från lyft och hopp idag…..

Så jag tänker mig en mer sansad träning denna fredag, men som ändå känns. För träna har han inte förbjudit. Faktum är att träning är bra för att få blodgenomströmning och för att stimulera fascia och annan vävnad. Och här på Shapy jobbar vi ju mestadels utan yttre belastning- så det ska nog gå fint….

Jag tänkte mig ett core pass och fastnade för Kärna 5 – Magträning med Caroline. Ett pass som är lite drygt 20 min långt och som ger tuff träning för delar av vår core. Det här är alltså ett rätt tufft pass där du jobbar mycket med den yttre muskulaturen i koren (och framförallt mage. höft, rumpa och rygg), den som står för kraft och rörelse, men du får även in balans moment och viss koordination. Alla moment genomförs på golvet, endera på rygg, mage eller på sidan och Caroline tar oss igenom passet på ett lugnt, proffsigt och sansat sätt.

Intensitetsmässigt är det tufft, svetten kommer direkt och det känns rejält, men ibland är det faktiskt skönt att bara köra på. Och även om detta pass fokuserar mycket på den yttre bålmuskulaturen så påminn dig om att försöka aktivera även den inre muskulaturen. Spänn bäckenbotten och dra mjukt in naveln och området ner till bäckenet, samtidigt som du utför rörelserna. Håll koll på din egen svank och sträva efter att hålla en naturlig sådan.

Och kom ihåg, om det känns mycket i ländryggen så bör du backa i rörelsen och göra den mindre eller hitta ett annat alternativ. Givetvis gäller det andra delar av kroppen också (t ex höften).

En övning får givetvis kännas, men det ska aldrig göra ont.

Vad har du tränat idag?

bild

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *