Benövningar hemma – några exempel från Shapy.se

Benövningar hemma – tre korta träningsklipp från en av våra träningsfilmer med shapyinstruktör Jonas.

benövningar hemma

Benövningar hemma

Vi på Shapy.se kommer under våren att filma in många olika träningsövningar som ingår i våra pass för hemmaträning. De infilmade träningsövningarna kommer senare att löpande publiceras på vår träningsblogg tillsammans med text som förklarar hur man skall tänka när man gör träningsövningen hemma. Tanken är att försöka visa hur träningsövningar ser ut när de görs korrekt, samt även vad man som utövare bör tänka på när man gör t.ex. benövningar hemma.

Det är extra viktigt att de olika momenten i träningsövningarna görs på rätt sätt när man tränar hemma. Eftersom det inte finns någon träningsinstruktör eller personlig tränare i närheten som kan hjälpa till och korrigera en felutförd träningsövning. Dock så är det inte så stor skaderisk om man tar det lugnt och försiktigt och lyssnar på kroppen. Det är mer viktigt för att få ut den bästa träningseffekten. Att komma åt rätt muskler som övningen är tänkt för. Korrekt utförda benövningar tar på rätt muskler, medan fel utförda benövningar kanske tar mer på t.ex. ländrygg. Om du känner dig osäker på om du utför en träningsövning korrekt eller inte så rekommenderar vi att du följer vår blogg eller tar hjälp av en personlig tränare eller liknande. Vi rekommenderar också att du använder en pulsklocka för att kunna nyttja pulsträning. Ett sätt att maximera din träning efter dina specifika träningsmål.

Avbryt alltid träning om du känner skarp smärta eller starkt obehag. Vid graviditet, sjukdom eller andra medicinska tillstånd rekommenderar vi dig att konsultera läkare eller barnmorska innan all typ av träning.

Många tror att det är viktigt att göra benövningar i stora träningsmaskiner. Det är inte alls nödvändigt. Vi på Shapy.se tycker att träningsmaskiner har sin tydliga roll som rehabiliteringshjälpmedel. Dvs om du behöver träna upp dina benmuskler efter en diagnos, skada, operation eller smärtupplevelse. Annars går det alldeles utmärkt att bara använda din egen kropp som vikt och du tränar dessutom upp din funktionella rörlighet. En squat/benböj och liknande benövningar hemma är mycket bra övningar där de stora benmusklerna inklusive sätesmusklerna får jobba ordentligt. De ökar även upp din rörlighet, smidighet, koordination och balans eftersom du måste jobba med hela kroppen i vertikalplanet. Du jobbar med din egen kropp som vikt istället för med hantlar eller skivstång. Något som också minskar skaderisken.

Prova att göra de benövningar hemma med Jonas genom att visa träningsfilmerna så får du känna på själv hur bra de är. I de pass som Jonas och vi andra kör på Shapy.se är dessa övningar del av en helhet med genomtänkt flöde genom passet. Inkluderande uppvärmning etc.

Om du redan nu känner dig redo för träning hemma kan du gå till Shapy.se och testa vårt träna hemma-koncept. Vi lovar att du får härliga träningspass med våra egna Shapyinstruktörer.

One thought on “Benövningar hemma – några exempel från Shapy.se

  1. Pingback: Träna online - Har du redan nu ångest över kommande nyårslöfte?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *