Alternativ coreträning hemma

Alternativ coreträning hemma

Även om sommaren verkar dröja så pågår beach 2015 träningen och jakten efter den perfekta kroppen och framför allt magen. Vad ska man träna, vad ska man äta? Hur kan göra min coreträning hemma? Vilka core övningar ska jag träna för att få en snygg mage? Osv osv.

Idag tänker jag ge er två alternativa coreövningar att göra hemma. Som komplement till övrig coreträning och som fokuserar på att hitta kontakt med de djupare magmusklerna.

Det här är coreträning du kan göra hemma, på jobbet, var som helst i stort sett.

Det är övningar som kommer hjälpa dig få en bättre grundkontakt med dina inre magmuskler och när du har det så kommer du säkert uppleva att du får bättre resultat i övrig träning. Och mår bättre i vardagen.

Övning 1: Sittande spänning med ryggstöd

Sitt med bäckenet och ryggen mot en vägg. Dra ihop magen maximalt och håll in den 4-5 sek. Slappna av kontrollerat och upprepa direkt samma sak. Gör det här under 30-40 sek. Vila sedan en liten stund och gör det igen.

Övning 2: Magtunnel

Ligg på mage på golvet med avslappnad kropp. Tänk att golvet är iskallt och att du inte vill ha magen i det kalla golvet. Dra naveln in mot ryggen. Det är inte meningen att du ska kunna lyfta hela magen från golvet, men bör känna att du kan lyfta magens tyngd från golvet. I början kan det vara svårt att överhuvudtaget få till aktiveringen där magen släpper från golvet men ju starkare och uthålligare du blir desto längre tid ska du kunna hålla en lätt aktivering och samtidigt kunna andas ordentligt.

Det här är coreträning du kan göra hemma. Du kan göra det på semestern.

Vill du öva mer på att hitta kontroll och kontakt i dina djupa magmuskler så rekommenderar jag att du tar hem appen Mammamage. Du behöver inte ha fått barn för att använda den, namnet till trots. Det är grundläggande coreträning som passar alla.

Lycka till!

core_small

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *