Träningsmotivation – Just do it

träningsmotivation

Träningsmotivation

Träningsmotivation en tung måndag?

”Träningsmotivation till max på måndagar? Nja. Jag önskar att jag kunde banka in den nedanstående texten även i mitt eget huvud, så jag aldrig ens behöver fundera. Fast egentligen, tror ni att det skulle vara lika roligt om man inte fick kämpa lite? Det jag försöker säga är nog mer att, utan motgångar och svackor kan vi aldrig bli bättre. Det gäller faktiskt allt i livet;  jobb, skola och självklart din träningsmotivation.

För mig är måndagar en sådan där dag som jag önskar inte fanns. Om jag fick välja skulle jag vilja vara ledig alla måndagar. Fast då skulle väl måndagskänslan flyttas till tisdag, så klart! Måndagar är min svåraste dag att skapa träningsmotivation. Även om jag är en väldigt aktiv person, hittar även jag ofta ”måsten” att göra istället. Mitt bästa knep för att råda bot på måndagströttheten är att jag lurar mig själv. Intalar mig själv att ”det räcker med en liten promenad, så får du vila sen”. För jag vet att när jag väl tagit mig ut på promenaden, vilket inte alls behöver vara långt, så kommer träningsmotivation som ett brev på posten. Jag blir inspirerad att fortsätta frigöra endorfinet i min kropp och den där lyckan jag egentligen känner för att träna infinner sig. Samma sak gör jag med löpning, när jag vill springa 1 timme eller milen, brukar jag börja med att säga att ”det räcker om jag springer en bit av den sträckan eller planerade tiden”. När jag väl kommit igång flyger både jag och tiden fram. Jag pushar mig fram eftersom jag vet att jag klarar det. När jag  är färdig och inser att jag gjorde det trots motståndet framkallas en obeskrivligt positiv känsla. Jag lovar att du känner dig mycket piggare efteråt

Så innan du sätter dig i soffan ikväll, kanske du också ska gå en härlig höstpromenad? Eller varför inte träna hemma? Dra igång shapy.se framför dator/TV och riv av ett pass innan du slår dig till ro eller tar tag i alla ”måsten”.

You have what it takes, för att göra det du alltid drömt om. Vissa dagar känns jobbigare än andra men så fort du gjort det så lovar jag att du kommer att sträcka lite extra på dig. DU kan gå hur långt du vill, det är bara du själv som bestämmer. Men självklart, är du trött och sliten, gör något du orkar med och tycker är kul istället. Lägg dagen bakom dig och hämta nya krafter till nästa dag istället.

Den bästa träningen är ju den som blir av! Vad har du för trix för att skapa träningsmotivation?”

Caroline

Träningsprogram hemma

Träningsprogram hemmaTräningsprogram hemma

Träningsprogram hemma – vår instruktör Jonas delar med sig av sitt nyaste fyspass. För att träna hemma behövs inte mer än en fri golvyta och lite motivation. Frigör dina 20 minuter genom att kliva upp lite tidigare på morgonen eller kör passet på kvällen. Kör ett par gånger i veckan till en början och öka upp antalet när du börjar känna dig starkare. Våra kroppar är gjorda för rörelse och aktivitet. Du kommer garanterat att känna dig gladare i både kropp och knopp när du börjar träna.

Träningsprogram hemma-styrkefys av Jonas; Övning 1 – Benböj

Gör så här; Stå lite bredare än höftbrett isär med fötterna. Kontrollera att knäna pekar i samma riktning som tårna när du sätter dig ner. Om inte, justera fötternas position. Låt rörelsen börja i knäleden. Böj alltså på benen och låt rumpan komma långt bak och ner. Försök att suga in och spänna magen genom hela rörelsen. Låt med fördel armarna följa med upp mot taket samtidigt som rumpan går ner mot golvet.

Träningsprogram hemma- styrkefys av Jonas; Övning 2 – Armhävningar

Gör så här; Stå på knä eller på tå med armarna brett isär i brösthöjd. Behåll en lång, rak, stark överkropp. Föreställ dig att nacken är en förlängning av ryggraden. Sug in och spänn åt magmusklerna så att magen inte hänger ner som en hängmatta. Sänk sen bröstet mot golvet genom att böja i armbågsleden.

Träningsprogram hemma- styrkefys av Jonas; Övning 2 – Sit ups

Gör så här; Ligg på rygg med fötterna nära rumpan. Sug in och spänn åt magmusklerna så att svanken minskar och trycks ner mot golvet. Dra sen bröstkorgen mot framsida lår genom att spänna ihop magen. På vägen tillbaka ner i ryggliggande håller du emot med magen för bästa effekt.

Träningsprogram hemma – styrkefys av Jonas; Upplägg – Gör så här;

När man vill köra ett fyspass med ett enkelt upplägg funkar en ”stege” bra. Varva ovan beskrivna övningar – armhävningar, benböj och situps enligt nedan;
10-10-10-9-9-9 ända ner till 1 (10 benböj, 10 armhävningar, 10 sit ups. 9 benböj, 9 armhävningar osv)
När du är klar vilar du 1-2 minuter innan du kör igen samma stege igen. Sikta på att köra 20 minuter i början. När du börjar känna dig starkare kan du med all fördel köra längre pass med samma upplägg. För fler pass med Jonas se www.shapy.se.

Happy Training!

Hemmaträning – kom i form

hemmaträning

Hemmaträning

Hemmaträning – Tips och råd för att komma i form 

Alla vill vi vara friska, starka och snygga men hur gör man för att toppa formen med hemmaträning? Helt utan redskap och utan en personlig tränare som lägger upp grymma program och effektiva kostråd.

Steg ett är att glömma alla gamla ursäkter som ”för dåligt väder”, ”för gamla skor” och ”begynnande förkylning”. För att toppa formen behöver du sätta igång direkt, vara tålmodigt och konsekvent. Är du förkyld och inte kan träna, börja ät bättre. Har du dåliga skor? Kör hemmaträning utan hopp och är det för regnigt en dag, sätt på dig en regnjacka eller träna hemma den dagen.

Har man väl bestämt sig och satt igång så gäller det att hitta en träningskombination som är tillräckligt rolig för att man ska kunna bibehålla den. Kroppen mår bäst av så varierad träning som möjligt. En blandning av lågintensivt och högintensivt, av styrketräning och konditionsträning. Men den bästa träningen är fortfarande den som blir av, glöm aldrig det. En kort promenad eller tio sit ups är bättre än ingen träning alls.

En bra kombination av hemmaträning kan vara löpning, promenader och styrkeövningar utomhus samt stretch, balans, core och eventuellt andra träningspass inomhus. Ett förslag på hemmaträning kan för en nybörjare se ut som nedan;

Måndag; Lätt jogg varvat med promenad ca 25 min + ett Kärnapass på shapy.se Tisdag; Styrkeövningar på egen hand alt. Styrkefys träningsfilm på shapy.se
Onsdag; Vila och rörelseträning/stretch
Torsdag; Lätt jogg varvat med promenad alt. Rytmpass på shapy.se

Fredag; Balans/rörelseträning ex Fokuspass på shapy.se alt annat yogaliknande pass Lördag; Formpass på shapy.se alt jogg varvat med utfallsgång
Söndag; Total vila och eventuellt en helkroppsmassage för att ge kroppen cirkulation

Om man kommer igång med sin hemmaträning är man genast ett steg närmre sin starkare, friskare och sundare kropp. Att komma i form kräver däremot även en hälsosam kost, ordentligt med sömn och lagom mycket stress. Börjar du med hemmaträning och samtidigt förbättrar ditt matintag så kommer resultaten snabbare. Minska ner på processade mat och försök att endast äta naturliga råvaror. Föreställ dig att du är en stenåldermänniska, vad kunde du få tag i att äta? Färsk fisk, skaldjur, kött, fågel och alla sorters grönsaker, nötter, frukter och bär. Minska, eller sluta helt med allt som inte är rena råvaror. Laga mat från grunden och drick vatten istället för läsk. Genom att äta frukt och bär får vi oss tillräckligt med socker. Välj därför att minimera tillsatt socker och använd istället naturliga sötningsmedel såsom honung, dadlar eller bär om du vill lyxa till det. De finns många bloggar och böcker som skriver om stenålderskost/paleo, investera i en kokbok eller budgetsurfa efter recept. Sen är det bara att sätta igång.

Återigen, den bästa träningen är den som blir av. Samma sak gäller kosten, bättre några små förbättringar än inga alls. Hitta en kombination som du känner att du kan behålla utan att ge avkall på för mycket. Upplever man att man offrar sig för mycket är risken stor att man inte kan bibehålla förändringen i längden.

Happy Training!

Träning hemma – Träning borta

träning hemmaTräning hemma – vår instruktör Caroline goes L.A.

”Just nu befinner jag mig i soliga Los Angeles för att plugga. Denna stad är helt underbar, en sån där stad man aldrig riktigt tröttnar på. Det jag gillar mest är såklart vädret; Alltid behagligt. Aldrig behövs strumpbyxor, älskar det! Det finns alltid saker att göra och att upptäcka. Vilket såklart hänger ihop med att denna stad är så ofantligt stor och att det bor så många olika sorters människor här. Hollywood är ju stjärnornas stad, som alla vet. Det bidrar till att enormt många trender kommer och går.

Jag har varit här två gånger tidigare, och även på andra platser i USA, men de är först nu när jag ”bor” här som jag verkligen märker hur stor staden egentligen är. Det är väldigt stora avstånd och ALLA åker bil. Men samtidigt är nog LA ändå en av staterna i USA där flest personer rör på sig. Där jag bor, i West Hollywood, är det fullt med hurtiga människor som springer och promenerar längs trottoarerna. Träning hemma är också väldigt stort i USA, där alla har kort om tid och är snabba att ta till dig digitala lösningar. Utomhus finns det fina parker och en mängd olika hiker, uppför branta backar, att utforska.

Häromdagen var jag och min kompis till Runyon Canyon Park, enkelt förklarat; ett berg man går upp och ned för, eller springer om man vill det. Platsen har en fantastisk utsikt över hela LA. Det finns olika långa vägar man kan välja. Vi valde en som tog ca 45 min. Tro mig, mig första biten var riktigt jobbig men när man kommer högst upp och ser utsikten får man sin ”belöning” för mödan och kan sen vända neråt igen. Det finns även en liten park där de kör olika pass på helgerna, tex yoga. Det blir nästa projekt att kolla in.

Eftersom jag bara går i skolan till 12.30 om dagarna så har jag rätt mycket tid kvar på eftermiddagen att ägna till plugg, träning hemma och annat skoj. Under denna period har jag inga egna klasser utan kan bara fokusera på min egen träning. Jag tror att det är jätteviktigt för alla instruktörer att ibland ta en liten paus från instruerande och ladda på med lite ny energi, glädje och inspiration. Jag älskar träning hemma, ute i naturen eller att gå på andras klasser. Det är härligt att få njuta av att bara träna och fokusera på sig själv. Här har jag hittat ett bra gym som ligger bara 10 min från där jag bor. Där kör de både klasser och traditionell styrketräning. Precis som hemma i Sverige ser man mycket av funktionell träning. De har ett helt plan på gymmet enbart anpassat för det. 

Jag älskar att gå på gruppträningsklasser för jag uppskattar när någon säger åt mig vad jag ska göra. Tyvärr så ligger de klasser jag vill gå på ganska sent, runt 18.30. Jag gillar att få träningen gjord så tidigt som möjligt på dagen så jag hinner varva ner och äta innan jag ska sova. Mitt komplement till gymmet blir såklart mycket träning hemma med Shapy.se just nu. Då får jag det bästa av flera världar samtidigt. Jag kan träna hemma när jag vill och behöver inte passa någon tid, jag kan ställa ut datorn och köra min träning online utanför i det härliga vädret om jag känner för det. Dessutom får jag ändå välja flera olika grymma pass och jag slipper komma på egna övningar. Efter ett grymt men tufft löppass behöver min gamla gymnastik-kropp få sträcka ut sig, då avslutar jag löprundan med träning hemma. Oftast blir det ett härligt fokus/smidighetspass med Cissi på shapy.se. Då känner jag mig liiite längre och mer harmonisk än innan. Love it!!

Jag planerar mina träningspass ofta veckovis, men håller dem sällan (förutom mina egna klasser såklart). Jag vill gärna känna efter vad jag känner för just idag. Men ibland känner jag inte heller för att träna. Då brukar jag försöka tänka, JUST DO IT! Det är precis vad det handlar om ibland. Jag vet att jag mår sååå mycket bättre av att träna och röra på mig så det gäller att ta sig i kragen och bara köra. Har jag kort om tid så är det faktiskt enkelt med träning hemma. Det är efter såna pass jag känner hur endorfinet sprider sig i kroppen lite extra härligt. Det är den där härliga känslan man ska försöka fånga, så man kan plocka fram den nästa gång man känner att motivationen inte riktigt finns där. 

Just nu har jag rätt mycket tid över till träning hemma och kan verkligen lägga mycket prio på det. Mitt mål när jag är här är att få igång min löpning, springa milen på 45 min utan problem. Jag gillar när saker går snabbt så därför är detta en utmaning för mig. Det bästa jag vet är att springa intervaller. Explosiv träning som går snabbt men som är väldigt effektiv. Backintervaller är grymt bra att köra här i LA.,det hörs ju på namnet ”Hollywood Hills” att terrängen passar perfekt. Jag och min kompis tog oss i kragen en varm söndag och begav oss iväg upp för att hitta en bra backe. Vi valde en som var halvbrant men lite längre. Där varvade vi sedan intervaller, hopp, utfall i ca 25 min. Grymt varmt men som sagt, supereffektivt! Efter det fick vi lite mersmak och slog på datorn för att avsluta med lite extra träning hemma, ett Corepass på ca 25 min. På ca 50 min hade vi tränat ordentligt! Bara precis utanför dörren och hemma utan redskap. Sen kunde fortsätta en underbar, solig söndag med en härlig känsla i kroppen.”

Caroline

Träning online med Shapy.se

träning online

Träning online, den nya tidens hemmaträning.

Kanske har vi människor mer eller mindre alltid haft lika mycket att fylla våra dagar med eller kanske försöker vi mer än någonsin att klämma ihop maximalt med aktiviteter och ’måsten’ under våra vakna timmar? Oavsett svaret på den frågan, så är tid en bristvara. Vi ska hinna med studier, karriär, familj, vänner, hushållsarbete och träning. Helst se snygga, unga och pigga ut när vi gör det också. Multitasking är numer ett välkänt begrepp och träning online är hetare än någonsin. Att praktiskt ta sig till gymmet mellan dagis, skola, arbete och affären ligger sällan högst upp prioriteringslistan.

Jag kommer ihåg när jag i 6-7 årsåldern såg min mamma köra Jane Fondas VHS-band (=videofilm; för er som är födda på den andra delen av 80-talet eller senare) framför tv:n i vardagsrummet. Hon hade tajts, gympadräkt, benvärmare och pannband. Redo att diska av ett träningspass i full, färgsprakande mundering.

Det var rätt vanligt redan då, hemmaträning. Mer eller mindre varje svensk kvinna hade provat Jane Fondas träningsfilmer och sett Susanne Lagerfeldt knipa på SVT. När sen digital-TV, DVD och internet exploderade på marknaden såldes träningsfilmer som aldrig förr. Allt för att hjälpa alla komma i form.

Nu när vår digitala värld vuxit till att bli en del av både samhället och livspusslet, har träning online tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen. På grund av vår ständiga uppkoppling och digitala vana är det nu enklare än någonsin att erbjuda produkter online. På shapy.se jobbar vi med streamade träningspass. Detta ger dig som kund möjlighet att träna hemma när det passar dig bäst. Träning online är helt enkelt vår tids träningsvideo. De är mer portabla än på 80-talet. De är också mer variationsrika. Det finns fler att välja mellan och du får automatiskt nya utan att behöva gå till affären.

Min mamma fyller 60 år om ett par dagar. Hon gillar träning online och självklart shapy.se. När hon kommer hem från jobbet vill hon träna direkt utan att passa någon tid eller gå till ett gym. Är det fint väder älskar hon att gå ut och promenera eller jogga, men flera gånger i veckan sätter hon igång en träningsfilm och diskar av ett träningspass framför datorn. På samma sätt som för 28 år sen. Huruvida pannbandet och benvärmarna är på förtäljer däremot inte historien.

Vi hoppas att du, precis som min mamma, vill följa oss här på shapy.se och tränahemma-bloggen. Här kommer skrivas om stort och smått. Om träning online, om kost, om övningar och om livet i allmänhet. Har du några önskemål på ämnen eller frågor som du funderar på? Hör av dig till oss via mail. Kom i form med träning online med oss!

Happy Training