Kontakt med sätet i din knäböj

Knäböj 

Alla har vi väl utfört en knäböj och troligtvis utför du den för att du vill träna ben? Knäböj är en grym övning för ben och rumpa, men även för bålstabiliteten. Du hittar den i flera utav våra träningspass Shapy.se och är en bra basövning som går ypperligt att träna hemma, även utan redskap.

Syftet med att utföra knäböj är oftast att träna ben (ffa framsida lår) och rumpa (sätet). Det är en grym övning för just det.

Du har säkert hört instruktörer, både på Shapy och i andra sammanhang, säga att man ska känna att man aktiverar sätet? Men jag upplever att det är väldigt många som har svårt att få den kontakten.

Så vad ska man tänka på i en knäböj för att få bättre kontakt med sätet?

Du ska få några enkla tips:

* Inled rörelsen med att föra höften bakåt

* Tryck ner hälarna i golvet

* Tryck knäna ut mot lilltårna

* Stå lite bredare isär med fötterna och testa att ha tårna lätt ut åt sidan

* Ha ett gummiband placerat precis ovan knäna som du som du måste hålla under anspänning genom att trycka knäna åt sidan

Det här är några tips som kan hjälpa dig att få bättre kontakt i sätet när du utför knäböj, men ibland (ganska ofta faktiskt) är det så att sätet inte kopplas på som det ska (alltså jobbar inte som det är tänkt) och andra muskler hjälper till att utföra rörelsen.

Då finns det bra övningar man kan göra för att skapa bättre kontakt med sätet som kan hjälpa dig i tekniken i din knäböj. Jag har tidigare skrivit om höftlyft deluxe som är en övning som kan hjälpa dig. Det finns självklart fler.

Testa dig fram när du utför din knäböj och känn efter om du kan få en bättre sätesaktivering!

leg-squate3

 

 

One thought on “Kontakt med sätet i din knäböj

  1. Pingback: Träna ben med knäböj - Träna hemma med Shapy.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *