Hemmaträning – kom i form

hemmaträning

Hemmaträning

Hemmaträning – Tips och råd för att komma i form 

Alla vill vi vara friska, starka och snygga men hur gör man för att toppa formen med hemmaträning? Helt utan redskap och utan en personlig tränare som lägger upp grymma program och effektiva kostråd.

Steg ett är att glömma alla gamla ursäkter som ”för dåligt väder”, ”för gamla skor” och ”begynnande förkylning”. För att toppa formen behöver du sätta igång direkt, vara tålmodigt och konsekvent. Är du förkyld och inte kan träna, börja ät bättre. Har du dåliga skor? Kör hemmaträning utan hopp och är det för regnigt en dag, sätt på dig en regnjacka eller träna hemma den dagen.

Har man väl bestämt sig och satt igång så gäller det att hitta en träningskombination som är tillräckligt rolig för att man ska kunna bibehålla den. Kroppen mår bäst av så varierad träning som möjligt. En blandning av lågintensivt och högintensivt, av styrketräning och konditionsträning. Men den bästa träningen är fortfarande den som blir av, glöm aldrig det. En kort promenad eller tio sit ups är bättre än ingen träning alls.

En bra kombination av hemmaträning kan vara löpning, promenader och styrkeövningar utomhus samt stretch, balans, core och eventuellt andra träningspass inomhus. Ett förslag på hemmaträning kan för en nybörjare se ut som nedan;

Måndag; Lätt jogg varvat med promenad ca 25 min + ett Kärnapass på shapy.se Tisdag; Styrkeövningar på egen hand alt. Styrkefys träningsfilm på shapy.se
Onsdag; Vila och rörelseträning/stretch
Torsdag; Lätt jogg varvat med promenad alt. Rytmpass på shapy.se

Fredag; Balans/rörelseträning ex Fokuspass på shapy.se alt annat yogaliknande pass Lördag; Formpass på shapy.se alt jogg varvat med utfallsgång
Söndag; Total vila och eventuellt en helkroppsmassage för att ge kroppen cirkulation

Om man kommer igång med sin hemmaträning är man genast ett steg närmre sin starkare, friskare och sundare kropp. Att komma i form kräver däremot även en hälsosam kost, ordentligt med sömn och lagom mycket stress. Börjar du med hemmaträning och samtidigt förbättrar ditt matintag så kommer resultaten snabbare. Minska ner på processade mat och försök att endast äta naturliga råvaror. Föreställ dig att du är en stenåldermänniska, vad kunde du få tag i att äta? Färsk fisk, skaldjur, kött, fågel och alla sorters grönsaker, nötter, frukter och bär. Minska, eller sluta helt med allt som inte är rena råvaror. Laga mat från grunden och drick vatten istället för läsk. Genom att äta frukt och bär får vi oss tillräckligt med socker. Välj därför att minimera tillsatt socker och använd istället naturliga sötningsmedel såsom honung, dadlar eller bär om du vill lyxa till det. De finns många bloggar och böcker som skriver om stenålderskost/paleo, investera i en kokbok eller budgetsurfa efter recept. Sen är det bara att sätta igång.

Återigen, den bästa träningen är den som blir av. Samma sak gäller kosten, bättre några små förbättringar än inga alls. Hitta en kombination som du känner att du kan behålla utan att ge avkall på för mycket. Upplever man att man offrar sig för mycket är risken stor att man inte kan bibehålla förändringen i längden.

Happy Training!