Träna hemma online med professionella instruktörer

RÖRLIGHET

Harmonisk träning för kropp och själ med fokus på smidighet, styrka och balans. 

Enkel koreografi och låg till medel intensitet. 

Här hittar du pass som hjälper dig att öka upp rörligheten i kroppen. Lugnare klasser som till exempel Yinyoga och Helkroppsstretch varvas med lite mer fysisk Yoga och Mixklasser. HItta din favorit eller välj klass efter dagsform och humör. 

Längd mellan 20-60 minuter. 

TEKNIK OCH TIPS 

Hållning/grundposition 

Oavsett om startläget är brett isär med fötterna eller tätt ihop, se till att vikten fördelas jämt över fotsulan så att du verkligen står på hela foten. Mjuka knän och en aktiverad mage. Föreställ dig att du suger in naveln på samma sätt som om du försöker knäppa ett par för små jeans. Lyft hjärtat upp mot taket så att du sträcker på hela överkroppen och dra axlarna lätt bakåt/neråt. Försök att behålla och/eller återta grundposition genom hela passet. 

Styrka 

I styrkemomenten böjer vi oftast på ett eller båda benen. Det är viktigt att tår och knän pekar åt samma håll och att du jobbar ner i max 90 graders böjning i knäled. Försök att för varje repetition påminna dig själv om att behålla hållning och aktivitet i magen. Ju mer stöd och styrka du kan behålla i dina magmuskler desto mindre belastad och trött kommer din ländrygg bli. 

Balans 

Balansövningarna består ofta av stående övningar där vi försätter kroppen i olika utmanande positioner genom att ändra tyngdpunkt och förflytta vikt och kraft. När du tränar din balans krävs det att du skärper ditt fokus lite extra, återskapar och behåller grundpositionen och aktiviten i magmusklerna. När din kärna håller sig stark och stabil kan du lättare utmana kroppen att gå djupare och tydligare in i balansövningen. 

Stretch 

Alla klasser syftar till att öka kroppsmedvetenhet och förbättra rörlighet. Ibland stannar vi i positioner som förlänger utvalda muskler och/eller faschior/ligament. Det är viktigt att undvika forcering, att släppa tävlingsinstinkten och istället bara låta kroppen naturligt sjunka in i det utmanande läget. Ödmjukt acceptera din dagsform och låt tyngkraften istället för muskelstyrkan, hjälpa din kropp mot ett mer avslappnat läge. 

"Sträva efter att optimera ditt rörelsemönster mot perfektion och sluta aldrig att ödmjukt men bestämt utmana och utforska kroppens gränser" 

SE VÅRA TRÄNINGSPASS

        

Träningsblogg

Träningsblogg

Omdömen

Omdömen